Tuesday, December 3, 2013

Tanyalah Ustaz Siri 09 (Bulan Hijrah, Hukum Tidak Bertegur Sapa, Kewafatan Nabi SAW, Murtad Dan Membaca Surah Yasin)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,    

Tanyalah Ustaz Siri 9 adalah menjelaskan persoalan maksud bulan-bulan dalam kalender Islam dan empat bulan haram, hukum tidak bertegur sapa, kisah kewafatan Nabi SAW, jenis-jenis orang murtad dan hukum membaca Surah Yasin ketika nazak.

41. Soalan : Apakah maksud nama-nama bulan di dalam kalender Islam? dan apakah maksud larangan Allah supaya jangan menzalimi diri dalam empat bulan haram. (surah at-Taubah ayat 36)?

Jawapan : 

1. Maksud bulan-bulan dalam  Islam :

1. Muharram: bermaksud terlarang atau suci. Pada bulan ini kaum Arab biasa menahan diri/melarang untuk berperang.

2. Safar: diberi nama demikian kerana bangsa Arab biasa meninggalkan rumah-rumah mereka untuk berdagang atau memerangi musuh. Sebagian juga berpendapat mereka biasa meninggalkan rumah ke negeri yang lebih sejuk untuk menghindari panas.

3. Rabi` ul-Awwal: diberi nama demikian kerana biasanya bersamaan dengan datangnya musim semi yang sejuk.

4. Rabi` ul-Akhir: ini adalah separuh kedua dari musim semi dan memasuki musim dingin.

5. Jamadil ul-Awwal: pada bulan ini, air terkadang membeku karena dinginnya musim.

6. Jamadil Akhir: ini adalah bulan kedua dari musim dingin.

7. Rejab: berasal dari kata bahasa Arab yang bererti mensucikan sesuatu. Bulan ini merupakan salah satu dari bulan-bulan haram, di mana perang dilarang.

8. Syaaban: berasal dari kata tasy’aba yang bererti pergi ke berbagai arah atau memencar. Bangsa Arab biasa pergi ke segala penjuru untuk mencari air, atau mencari nafkah atau memerangi musuh.

9. Ramadan: kata Ramadan berakar dari kata ar-ramdha yang menunjukkan suasana cuaca yang panas.

10. Syawal: berasal dari kata tasyawwala yang bererti sedikitnya atau langkanya penghasilan susu dari unta-unta betina. Syawal juga bererti naiknya suhu udara ketika memasuki musim panas.

11. Zul Qaedah : merujuk kepada kebiasaan orang Arab untuk duduk-duduk di rumah mereka, menghindari panas dan menolak berperang. Bulan ini juga merupakan salah satu bulan haram.

12. Zul Hijjah : dinamai demikian kerana pada bulan inilah dilaksanakan prosesi ibadah Haji.


Semoga bermanfaat dan menambah pengetahuan serta kecintaan kita kepada kalender islam.

2. Firman Allah SWT : 

إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ 

الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ

Maksudnya : Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, Maka janganlah kamu Menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahawasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.(Surah at Taubah ayat 36)

Huraiannya :

Allah Tabaroka Wata’ala menghabarkan bahawa bilangan bulan pada hukum Allah dan tercatat di lauhul mahfuzh adalah 12 bulan di waktu Dia menciptakan langit dan bumi. Diantara bulan-bulan tersebut terdapat 4 bulan haram ; Allah SWT mengharamkan melakukan peperangan pada waktu itu ( keempat bulan haram tersebut yaitu ; Zul Qaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab). Itu adalah agama yang lurus. Oleh kerana itu, janganlah kalian menganiaya diri kalian pada bulan-bulan tersebut, kerana bertambahnya pengharamannya, perbuatan zalim pada waktu itu lebih dahsyat daripada bulan-bulan lainnya, bukan bermaksud kezaliman boleh dilakukan di luar bulan-bulan tersebut. Dan, perangilah perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahawa Allah berserta orang-orang yang bertakwa dengan penguatan dan pertolongannya. (Tafsir al Muyassar, Sejumlah Profesor bidang tafsir di bawah bimbingan Dr. Abdullah bin Abdul Muhsin at Turki) Wallahu a'lam

Di antara bulan-bulan yang dua belas itu ada empat bulan yang ditetapkan sebagai bulan haram yaitu bulan Zulkaidah, Zulhijah, Muharam dan Rajab. Keempat bulan itu harus dihormati dan pada waktu itu tidak boleh melakukan peperangan. Ketetapan ini berlaku pula dalam syariat Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail sampai kepada syariat yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.

Kalau ada yang melanggar ketentuan ini maka pelanggaran itu bukanlah karena ketetapan itu sudah berubah, tetapi semata-mata karena menuruti kemauan hawa nafsu sebagaimana yang telah dilakukan oleh kaum musyrikin. Biasanya orang-orang Arab amat patuh kepada ketetapan ini sehingga apabila seseorang terbunuh saudaranya atau bapaknya lalu ia bertemu dengan pembunuhnya pada salah satu bulan haram ini dia tidak akan berani menuntut balas, karena menghormati bulan haram itu. Padahal orang Arab sangat terkenal semangatnya untuk menuntut bela dan membalas dendam. Itulah ketetapan yang harus dipenuhi karena pelanggaran terhadap ketentuan ini sama saja dengan menganiaya diri sendiri karena Allah telah memuliakan dan menjadikannya bulan-bulan yang harus dihormati. Kecuali kalau kita dikhianati atau diserang pada bulan haram itu maka dalam hal ini wajib mempertahankan diri dan membalas kejahatan dengan kejahatan pula sebagaimana tersebut dalam firman Allah: 

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ 

Maksudnya : "Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan haram, katakanlah: "Berperang pada bulan itu adalah dosa besar tetapi menghalangi (manusia) dari jalan Allah, kafir kepada Allah, (menghalangi masuk) Masjidilharam dan mengusir penduduknya dari sekitarnya lebih besar (dosanya) di sisi Allah. Dan membuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh." Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran)." 
(Surah al-Baqarah ayat 217) 

Pada ayat ini Allah SWT memerintahkan kepada kaum muslimin supaya memerangi kaum musyrikin karena mereka memerangi kaum muslimin. Mereka memerangi kaum muslimin bukan kerana balas dendam, atau fanatik kesukuan atau merampas harta benda sebagaimana biasa mereka lakukan di masa yang lalu terhadap kabilah lain, tetapi maksud utama adalah menghancurkan agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW dan memadamkan cahayanya. Maka wajiblah bagi setiap muslim bangun serentak memerangi mereka sampai agama Islam itu tegak dan agama mereka hancur binasa. Hendaklah ditanamkan ke dalam dada setiap muslim semangat jihad yang berkubar-kubar serta tekad dan keyakinan bahawa mereka pasti menang kerana Allah SWT selamanya menolong orang-orang yang bertakwa kepada-Nya. 

42. Soalan : Apakah hukum tidak bercakap atau bertanya khabar dengan sahabat melebihi 3 hari?

Jawapan :

“Sesungguhnya, orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu, dan bertaqwalah kamu kepada Allah  supaya kamu beroleh rahmat.” (Surah Al Hujuraat ayat 10)

Sabda Nabi SAW maksudnya : “Jangan bersifat dendam, jangan dengki mendengki, jangan bermusuh-musuhan. Hendaklah kamu jadi Hamba Allah yang bersaudara. Dan tidak dihalalkan bagi seorang Islam meninggalkan saudaranya (tidak menegurnya) lebih dari 3 hari.” (Hadis Riwayat Muslim)


Tidak ada nasihat yang lebih baik untuk kita ambil sebagai pedoman selain dari nasihat dari Al Quran dan hadis Rasulullah S.A.W. Rendahkanlah ego kepada kalam Allah dan Hadis Rasulullah, jangan biarkan ego kita lebih tinggi dari dua nasihat ini hingga kita terus bermasam muka, tidak bertegur sapa, enggan memohon maaf dan memberi maaf. Wallahu a'lam

43. Soalan : Benar ke kisah kewafatan baginda Rasulullah SAW,baginda Rasulullah SAW tidak menyebut ummati,ummati,ummati..

Kerana selama ini pengetahuan saya Rasulullah SAW menyebut.dan hari ini ada ustaz menceritakan kisah baginda Rasulullah SAW menyebut ummati,ummati,ummati sebelum wafat adalah rekaan semata-mata. Mohon pencerahan.

Jawapan :

Terdapat hadis yang sahih menyatakan bahawa di dalam riwayat al-Bukhari disebutkan hadis ini:

إِنَّهُ لَمْ يُقْبَضْ نَبِىٌّ قَطُّ حَتَّى يَرَى مَقْعَدَهُ مِنَ الْجَنَّةِ ثُمَّ يُحَيَّا أَوْ يُخَيَّرَ » . فَلَمَّا اشْتَكَى وَحَضَرَهُ الْقَبْضُ وَرَأْسُهُ عَلَى فَخِذِ عَائِشَةَ غُشِىَ عَلَيْهِ ، فَلَمَّا أَفَاقَ شَخَصَ بَصَرُهُ نَحْوَ سَقْفِ الْبَيْتِ ثُمَّ قَالَ « اللَّهُمَّ فِى الرَّفِيقِ الأَعْلَى »

Maksudnya : "Bahawa tidak seorang Nabi pun yang dicabut nyawanya melainkan diperlihatkan tempatnya dalam syurga. Apabila Rasulullah SAW dalam kesakitan dan menghampiri maut, kepala baginda atas peha 'Aishah dalam keadaan pitam. Apabila baginda sedar, matanya memandang ke arah bumbung rumah lalu menyebut: "ALLAHUMMA FI AL-RAFIQ AL-A'LA (YA ALLAH! PADA TEMAN YANG MAHA TINGGI)".


Maka di dalam hadis sahih daripada Sahih Bukhari ini, Nabi SAW menyebut 'ALLAHUMMA FI AL-RAFIQ AL-A'LA' semasa hendak wafat dan bukanlah ummati! ummati!

44. Soalan : Ustaz boleh tak jelas kan pada saya jenis-jenis orang yang murtad? Saya nak tahu sangat, terima kasih.

Jawapan :

Murtad adalah bermaksud berpaling dari agama Islam kepada agama kufur samada dengan niat atau perbuatan atau perkataan yang membawa kepada kufur samada secara persendaan, engkar atau iktiqad.

Murtad adalah satu perbuatan yang paling keji dan hina . Paling dikutuk oleh Allah SWT kerana sesiapa yang murtad akan mendapat balasan neraka Jahanam mereka kekal di dalamnya.

Firman Allah SWT. yang bermaksud : "..Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat dan mereka itulah penghuni Neraka, mereka kekal di dalamnya."
(Surah Al-Baqarah ayat 217)

Perkara-perkara Yang Boleh Menyebabkan Murtad ada tiga iaitu melalui :

Pertama : Perkataan.

Kedua : Perbuatan

Ketiga : Niat.

Huraiannya :

Pertama : Perkataan

Sebarang perkataan yang jelas boleh membawa kepada kufur adalah dihukum kufur (riddah) orang yang mengucapkannya. Firman Allah SWT yang bermaksud : "Patutkah nama Allah dan ayatNya serta Rasul Nya kamu memperolok-olok dan mengejeknya? Janganlah kamu berdalih (dengan alas an-alasan yang dusta), (kerana) sesungguhnya kamu telah kufur sesudah kamu (melahirkan) iman.."
(Surah at-Taubah ayat 65-66)

Di antara contoh-contoh perkataan yang membawa kepada kufur adalah seperti berikut :

1. Engkar sesuatu yang diketahui daripada agama (Islam) secara jelas seperti mengengkari keesaan Allah, kewujudan Malaikat, Kenabian Nabi Muhammad S.A.W dan seumpamanya.

2. Menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah SWT .

3. Mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah SWT.

4. Mencela Nabi Muhammad SAW atau Nabi-nabi lain atau mengejek mereka. Dan menolak hadis-hadis sahih sebagai sumber hukum.

5. Mencela agama Islam, menghina al-Quran dan as-Sunnah dan tidak beramal dengan keduanya.

6. Mendakwa wahyu turun kepadanya.

7. Merendah-rendahkan nama Allah dan perintah Nya.

Kedua : Perbuatan

Di antara perbuatan yang boleh membawa kepada murtad (riddah) ialah :

1. Mencampakkan Mashaf al-Quran atau Kitab Hadis Rasulullah SAW ke tempat-tempat kotor dengan tujuan menghina.

2. Sujud kepada makhluk seperti berhala, matahari, bulan dan sebagainya.

3. Tidak mengamalkan hukum-hukum al-Quran dan as-Sunnah kerana menggangapnya tidak sesuai dengan zaman sekarang dan yakin bahawa undang-undang ciptaan manusia lebih utama dan mulia daripada undang-undang ciptaan Allah SWT.

Ketiga : Niat

Contohnya ialah seperti berazam untuk kafir pada hari esok atau teragak-agak untuk melakukannya. Niat seperti itu menyebabkan orang itu kufur ketika itu juga.

Syarat-syarat Sah Seseorang Dikira Murtad

Para Ulama bersepakat meletakkan dua syarat bagi mengesahkan seseorang Islam dikira murtad.

1. Berakal tidak sah murtad orang gila dan kanak-kanak.

2. Pilihan sendiri atau sukarela. Tidak sah murtad orang yang dipaksa sedangkan hatinya masih beriman.

Berkata Syed Sabiq : "Seseorang Islam tidak dikira hukum murtad (riddah) kecuali apabila telah lapang dadanya dengan kufur dan tenang hati dengannya dan masuk ke dalamnya (kufur) dengan sebenarnya".

Berdasarkan Firman Allah SWT dalam surah an-Nahl ayat 106 maksudnya : "Akan tetapi (yang dikira kafir) seseorang yang lapang dadanya dengan kufur."


Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan." (Hadis Riwayat Muslim)

45. Soalan : Ustaz, saya nak tanya satu kemusykilan: adakah dilarang kita membaca yasin / ayat-ayat al-Quran dihadapan jenazah yg belum dikebumikan? Mohon penjelasan ustaz.

Jawapan :

Majoriti ulama (Mazhab Hanafi, Syafi'i dan Hambali) mengatakan membaca surah Yasin untuk orang nazak adalah digalakkan. Mereka telah mengemukakan beberapa dalil. 
Hadis daripada Ma'qil ibn Yasar r.a.:

اقرأوا علي موتاكم يس

"Bacalah kepada orang yang hampir mati di kalangan kamu dengan surah Yasin."

An-Nawawi mendhaifkan hadis ini di dalam kitabnya (al-Azkar).
Al-Albani juga mengklasifikasikan hadis ini sebagai dhaif dalam kitabnya (Irwa' al-Ghalil-688)

Shaikh al-Islam Ibn Taymiyyah memilih pendapat ini, seperti yang disebut di dalam (al-Ikhtiarat, hlm 91):
"Membaca surah Yasin kepada orang yang hampir mati (nazak), di mana ia disunatkan."

Shaikh Abdul Aziz ibn Baz pernah ditanya, adakah dibenarkan membaca Yasin ke atas orang yang hampir mati?

Beliau menjawab:
Membaca Yasin ke atas orang yang hampir mati adalah berdasarkan kepada hadis Ma'qil ibn Yasar,

اقرأوا علي موتاكم يس

"Bacalah kepada orang yang hampir mati di kalangan kamu dengan surah Yasin."

Sebahagian ulama mengatakan hadis ini sahih dan isnadnya adalah baik. Ia diriwayatkan oleh Abu 'Uthman al-Nahdi daripada Ma'qil ibn Yasar.

Shaikh Ibn 'Uthaimin pula, apabila ditanya tentang persoalan ini, adakah terdapat di dalam sunnah ataupun tidak?

Beliau menjawab:

Membaca Yasin untuk orang yang hampir mati adalah sunat menurut kebanyakan ulama berdasarkan hadis yang dinyatakan sebelum ini. Tetapi terdapat sebahagian ulama yang membahaskan hadis ini dan mendaifkannya. Bagi orang yang mengatakan hadis ini sahih, maka membaca surah Yasin adalah sunnah. Manakala golongan yang berpendapat bahawa hadis ini daif, maka membacanya tidak sunnah. (Rujuk Fatawa Ibn 'Uthaimin, jil 17, hlm 72).




No comments:

Post a Comment