Friday, July 11, 2014

Tanyalah Ustaz Siri 135 (Dosa Menyekat Rezeki, Kenapa Doa Kita Di Palestin Belum Di Kabulkan, Wanita Kerap Keluar Angin, Ada Kata Pandangan Perjuangan Di Palestin Bukan Jihad Dan Solat Pegang Al-Quran.)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh 

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم  


Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 


Sahabat yang dirahmati Allah,    

Tanyalah Ustaz Siri 135 adalah menjelaskan persoalan dosa menyekat rezeki, kenapa doa kita di Palestin belum di kabulkan, wanita kerap keluar angin, ada kata pandangan perjuangan di Palestin bukan jihad dan solat pegang al-Quran.

631. Soalan : Betul ke rezeki seseorang tu tersekat akibat dosa maksiat yg dilakukan?

Jawapan : 

Dosa atau melakukan maksiat bukan perkara kecil. Hari ini ramai orang memandang remeh soal dosa. Sesetengah umat Islam kini bukan saja tidak takut berbuat dosa malah seronok pula melakukannya.

Menurut Ibnu Qayyim, akibat yang akan menimpa pelaku maksiat antaranya: 1. Maksiat akan menghalang diri daripada mendapatkan ilmu pengetahuan. Ilmu adalah cahaya yang dipancarkan ke dalam hati. Ketahuilah, kemaksiatan dalam hati dapat menghalang serta memadamkan cahaya itu. 2. Maksiat menghalang rezeki. Jika ketakwaan adalah penyebab datangnya rezeki, maka meninggalkan ketakwaan bererti menimbulkan kefakiran. Rasulullah SAW bersabda, "Seseorang hamba dicegah daripada rezeki akibat dosa yang dibuatnya." (HR Ahmad).

Justeru, kita perlu meyakini takwa adalah penyebab datangnya rezeki serta memudahkan rezeki kita. Jika saat ini kita berasakan betapa sukarnya mendapatkan rezeki Allah, maka tinggalkan kemaksiatan! Jangan kita penuhi jiwa kita dengan debu maksiat.

3. Maksiat membuat kita jauh daripada Allah. Diriwayatkan ada seorang lelaki mengeluh kepada seorang arif berkenaan kesunyian jiwanya. Arif itu berpesan, "Jika kegersangan hatimu akibat dosa, maka tinggalkanlah perbuatan dosa itu." 4. Maksiat membuat sukar semua urusan kita. Ketaatan adalah cahaya, sedangkan maksiat adalah gelap gelita. Ibnu Abbas r.a. berkata, "Sesungguhnya perbuatan baik itu mendatangkan kecerahan pada wajah dan cahaya pada hati, kekuatan badan dan kecintaan. Sebaliknya, perbuatan buruk mengundang ketidakceriaan pada raut muka, kegelapan di dalam kubur dan di hati, kelemahan badan, susutnya rezeki dan kebencian makhluk.

5. Maksiat melemahkan hati dan badan. Kekuatan seorang mukmin terpancar daripada kekuatan hatinya. Jika hatinya kuat, maka kuatlah badannya. 6. Maksiat menghalang untuk kita taat. Orang melakukan dosa dan maksiat cenderung untuk tidak taat. Orang yang berbuat maksiat seperti orang yang satu kali makan, tetapi mengalami sakit berpanjangan. 7. Maksiat memendekkan umur dan menghapus keberkatan. Pada dasarnya, umur manusia dihitung daripada masa hidupnya. Imam Nawawi hanya diberi usia 30 tahun oleh Allah s.w.t. Meskipun hidupnya pendek, namun berkat. Kitab Riyadhush Shalihin dan Hadits Arbain yang ditulisnya memberinya keberkatan dan usia yang panjang, sebab dibaca oleh manusia dari generasi ke generasi hingga saat ini dan mungkin generasi yang akan datang.

8. Maksiat menumbuhkan maksiat lain. Seorang ulama salaf berkata, jika seorang hamba melakukan kebaikan, maka hal itu akan mendorongnya melakukan kebaikan yang lain dan seterusnya. Oleh itu, berhati-hatilah. Jangan sesekali cuba melakukan maksiat kerana ia akan menyebabkan 'ketagihan' dan sukar untuk berhenti jika ia menjadi satu kebiasaan.

9. Maksiat mematikan bisikan hati nurani. Maksiat melemahkan hati daripada kebaikan dan menguatkan kehendak melakukan maksiat lain. Itulah akibat maksiat. Tidak ada lagi rasa malu ketika berbuat maksiat. Jika orang sudah biasa berbuat maksiat, dia tidak lagi memandang perbuatan itu sebagai sesuatu yang buruk. Tidak ada lagi rasa malu melakukannya. Bahkan dengan bangga menceritakan perbuatan maksiat yang dilakukannya kepada orang lain.


632. Soalan :  Kenapa ALLAH tak makbulkan doa rakyat Gaza,Palestin...seperti yg kita maklum negara mereka telah diserang...ramai anak2 kecil..mati...sudah tentu mereka berdoa pada ALLAH mengharapkan perlindungan,keselamatan..malah seluruh umat islam dunia berdoa akan keselamatan mereka...kenapa ALLAH tak makbulkan doa orang yg dizalimi. Maafkan saya yg jahil dgn soalan ini...sekadar ingin tahu
saya pasti ada hikmah.


Jawapan : 

Apa yang berlaku di muka bumi semuanya di dalam ilmu Allah SWT, Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui segala-galanya rintihan dan doa para hamba-hamba-Nya yang dizalimi. Yahudi Zionos laknatullah ingat mereka boleh suka-suka membunuh umat Islam yang tak berdosa. Percayalah apa yang berlaku di Gaza dan Tebing Barat adalah ujian umat Islam di seluruh dunia. Allah SWT yang menyatukan hati-hati umat Islam di seluruh dunia supaya berkorban harta dan berdoa siang dan malam di bulan Ramadan al-Mubarak bulan mustajab doa untuk saudara-saudara kita yang di zalimi. Mereka yang di bunuh Allah SWT pilih untuk mendapat syahid. Yakinlah bantuan Allah SWT pasti akan datang kerana tiga doa yang mustajab adalah doa mereka yang di zalimi, doa seorang yang sedang berpuasa dan doa saudara yang berjauhan kepada saudaranya yang lain. Nabi S.A.W. bersabda maksudnya : "Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang yang dizalimi sekalipun dia adalah orang kafir. Maka sesungguhnya tidak ada penghalang diantaranya untuk diterima oleh Allah."
(Hadis riwayat Ahmad - sanad hasan)

Dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya : "Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang dizalimi. Sesungguhnya doa itu akan naik ke langit amat pantas seumpama api marak ke udara."(Hadis riwayat Hakim - sanad sahih)

Dari Khuzaimah bin Thabit r.a, Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya : " Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang yang dizalimi. Allah S.W.T. berkata : 'Demi kemulian dan keagunganKu, Aku pasti akan menolongmu walaupun setelah masa yang lama."
(Hadis riwayat Tobrani - sanad hasan)
 

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Ada tiga orang yang doanya tidak akan ditolak: Penguasa yang adil, orang yang berpuasa hingga berbuka, dan doa orang yang di zalimi. Allah akan menaikkan doanya tanpa terhalang awan mendung pada hari kiamat dan dibukakan baginya pintu-pintu langit, dan Dia berfirman, ‘Demi kemuliaan-Ku, Aku pasti menolongmu meskipun beberapa saat lagi’.” (Hadis Riwayat Ahmad, Tirmidzi, Nasa’i, dan Ibnu Majah) dan Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya Nabi SAW. bersabda yang bermaksud :
"Doa seorang sahabat kepada sahabatnya yang lain kerana Allah dalam tempat yang berjauhan diterima oleh Allah SWT." (Hadis Riwayat Muslim)

Orang mukmin sentiasa berdoa untuk sahabat dan saudaranya yang berjauhan, persahabatan yang terjalin kerana ikatan kasih sayang kerana Allah SWT. Semasa dia berdoa untuk dirinya sendiri dia akan masukkan bersama doa itu untuk kebaikan sahabat-sahabatnya yang berjauhan dan di zalimi. Salah satu doa yang sangat makbul ialah mendoakan kepada sahabatnya atau saudaranya yang berjauhan. Hadis Qudsi ;Allah murka orang zalim

Berkata Ali r.a. bahawasanya Nabi SAW telah bersabda: Allah Taala telah berfirman: “Aku sangat murka ke atas orang yang melakukan kezaliman terhadap seseorang yang tidak punya pembela selain Aku.” (Hadis Riwayat Thabrani) -hadis Qudsi.


ISYARAT RASULULLAH SAW BAHWA KAUM YAHUDI AKAN KALAH TOTAL MELAWAN KAUM MUSLIMIN.

Isyarat ini sudah pernah disinggung dalam sebuah hadis shahih yang lalu beserta hadist mengenai Ibnu Shayyad--- sanadnya dinisbatkan kepada Ibnu Umar yaitu, bahwa Rasulullah SAW bersabda,

"Kamu sekalian akan diperangi oleh kaum Yahudi, tetapi kamu akan dapat menguasai mereka, sampai batu-batu akan berkata, "Hai muslim, ini ada Yahudi di belakangku, bunuh dia!"

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah seluruh umat Islam berperang dengan seluruh Yahudi. Umat Islam akan membunuh mereka sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar datanglah kamu ke sini dan bunuhlah orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad', kerana ia adalah pokok Yahudi". (Hadis Sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

*Gharqad adalah nama pohon yang ditanam oleh orang-orang Yahudi. Tingginya, satu sampai tiga meter, kulit dan batangnya berwarna putih.

Kaum Yahudi pun meyakini kebenaran hadis di atas suatu saat akan menimpa mereka, maka sejak dini, mereka hanya mahu menanam pohon Gharqad saja untuk dijadikan pelindung atau persembunyian jika perang besar memang benar-benar akan terjadi. Hancurnya bangsa Yahudi merupakan salah satu dari tanda-tanda datangnya hari kiamat. Hal ini bermula dengan sebuah peperangan besar yang melibatkan banyak bangsa di dunia termasuk bangsa Israel. Sebelum terjadi peperangan ini, terdapat beberapa peristiwa lain yang membawa kepada terjadinya peperangan ini menurut kronologi hadis akhir zaman hasil kajian ilmuan Islam. Antaranya, Pencerobohan ke Atas Iraq dan Serangan Israel ke atas Gaza. Rancangan Israel sudah lama untuk mewujudkan perang yang dipanjangkan kepada Perang Dunia Ketiga dan dijangka bakal berlaku tidak lama lagi.

Pertempuran dahsyat ini dikenali sebagai Armageddon, di mana lokasi utama perang ini adalah di lembah Megiddo/Mageddon, Palestin. Padahal di kalangan para ahli kitab mereka telah mengkaji tentang peperangan ini dan senantiasa bersiap sedia untuk menghadapinya.


633. Soalan : Ustaz..nak mintak pandangan ustaz..kalau perempuan yang selalu keluar angin melalui dua jalan depan dan belakang selepas ambil wuduk..kalau dia ambil wuduk untuk solat isyak, bolehkah dia meneruskan solat terawih tanpa mengambil wuduk yg lain?

Jawapan : 

Hukum dan implikasinya

Hukum wanita yang mengeluarkan angin / kentut melalui faraj (qubul) dan juga dubur adalah batal wuduknya berdasarkan dalil berikut,


عَنْ َعبَّادِ بْنِ تَمِيْمٍ عَنِ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لاَ يَنْصَرِفْ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتاً أَوْ يَجِدَ رِيْحاً

‘Abbad bin Tamim melaporkan daripada Nabi SAW yang berkata, “Jangan seseorang berpaling iaitu meninggalkan solat sehingga ia mendengar bunyi kentutnya atau tercium baunya”.(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan hadis di atas, secara jelas Rasulullah memberitahu bahawa keluar angin boleh membatalkan solat. Oleh sebab itu, wanita yang mengalami masalah angin pada faraj disarankan mengambil langkah-langkah berikut;

1. Berdehem selepas membuang air kecil.

2. Membasuh kemaluan dengan sempurna.

3. Mengelap faraj sehingga kering dan menutupi ruang kemaluan dengan tisu, kain atau menutupi ruang dengan rapat menggunakan tuala pelekat yang nipis dan bersih.

4. Kemudian memakai seluar dalam yang kemas agar udara tidak boleh keluar masuk sebelum berwuduk dan menunaikan solat.

Sikap berhati-hati dalam menunaikan ibadah solat amat penting agar solat sah dan diterima Allah. Jika angin tak keluar boleh solat terawih menggunakan wuduk yang sama. Jika keluar lagi angin sila ambil lagi wuduk.
 

Jika memang tak boleh dielakkan berlaku berterusan maka walaupun di tutup rapat kawasan kemaluan tersebut maka boleh dia solat sunat dengan menggunakan wuduk yang sama. Solat fardu dan sunatnya sah.

634. Soalan : Ada seorang ustaz menyatakan di Palestin bukan jihad di ajalan Allah SWT kerana tak cukup tentera dan senjata, adakah dakwaan ini benar? Minta penjelasan.

Jawapan : 

Umat Islam perlu berhati-hati terhadap fatwa yang pelik-pelik di lakukan oleh ulama muda yang tidak faham realiti sebenar di bumi Palestin. Fatwa yang amat mengelirukan umat Islam, fatwa yang lahir daripada mereka yang kecewa dan sanggup membiarkan yahudi laknatullah meratah daging umat Islam Palestin. Umat Islam perlu menerima fatwa Ketua Ulama Dunia yang berfikiran positif dan faham keadaan sebenar masaalah yang dihadapi oleh umat Islam Palestin.

Syeikh Yusuf al-Qardhawi dalam fatwa mengenai Palestin ada menyatakan :

“Aku ingin menegaskan bahawasanya bumi Palestin merupakan bumi umat Islam. Ianya bukan sahaja milik rakyat Palestin semata-mata tetapi milik umat Islam seluruhnya daripada satu generasi kepada generasi seterusnya. Sekiranya satu generasi telah mengabai dan menyalah-gunakannya maka haram untuk seluruh umat Islam berputus asa daripada melepaskannya kepada musuh.


Sekiranya rakyat Palestin tidak mampu untuk mempertahankan hak mereka maka wajib kepada seluruh umat Islam yang lain untuk menolong mempertahankan hak tanah kelahiran mereka. Wajib menolong untuk melawan musuh dan mempertahankan Masjidil Aqsa".
"Sekiranya kita tidak mampu untuk turun berperang dan berjuang bersama mereka maka musuhilah mereka dengan pelbagai cara untuk menolong umat Islam dengan cara penerangan dan penyampaian maklumat secara menyeluruh. Maka mana mungkin rakyat Palestin sendiri yang sanggup untuk menggadaikan hak mereka (dengan menjual tanahair mereka sendiri)”.


Firman Allah SWT :


وما لنا ألا نقاتل في سبيل الله وقد أخرجنا من ديارنا وأبنائنا
 

“Mengapa kami tidak akan berperang pada jalan Allah sedangkan kami telah diusir dari kampung halaman kami dan dipisahkan dari anak-anak kami? (Surah al-Baqarah : 246)
 

Syeikh Muhammad Hasanain Makhluf r.h (Mufti Mesir yang lepas) telah mengeluarkan fatwa yang menyatakan : “Palestin merupakan negara Islam manakala Israel telah melakukan pencerobohan keatasnya. Seluruh dunia Islam diwajibkan untuk menghidup dan menggerakkan semangat jihad dikalangan masyarakat Islam untuk membebaskan Palestin dan menegakkan hukum Allah serta menolong rakyatnya. Haram bagi sesiapa dikalangan umat Islam yang menolong Israel atau memuliakan mereka bahkan haram dalam apa jua sekalipun untuk membantu mereka mendapatkan walupun satu depa tanah Palestin. Mengiktiraf pembentukan negara haram Israel merupakan satu pengkhianatan kepada Allah dan Rasul serta seluruh umat Islam yang telah dipertanggugjawabkan untuk menjaganya. Oleh itu, wajib terhadap semua umat Islam walaupun berbeza pertuturan bahasa, warna kulit, bangsa, negara dan lain-lain untuk mengembalikan Palestin kepada rakyatnya yang sebenar. Serta wajid menolong untuk membekalkan senjata kepada para mujahidin yang berjuang dan pelbagai kelengkapan untuk menolong mereka berjihad pada jalan Allah”.
 

Ulama al-Azhar telah mengeluarkan fatwa pada tahun 1947, wajib berjihad untuk melindungi Masjid al-Aqsa dan menyelamatkan Palestin.

Dalam kitab "Majmu’ah Rasail al-Banna" مجموعة رسائل للإمام حسن البنا dalam “Risalah Jihad” (1948M) sengaja ditulisnya tajuk tersebut pada tahun itu sempena peristiwa khusus yang sedang berlaku di Palestin. “Islam mewajibkan jihad keatas penganut-penganutnya bukanlah bertujuan untuk mencari permusuhan antara sesama manusia. Bukan pula untuk membuka jalan ke jurang tamak dan haloba kepada harta benda dunia secara merampas dengan kekerasan. Sebaliknya jihad itu diwajibkan semata-mata bertujuan untuk menjamin keamanan dan perdamaian dengan menunaikan perutusan agama yang diamanahkan Allah ke atas setiap bahu muslim. Amanah menyampaikan risalah agama adalah risalah pemberi petunjuk kepada manusia menuju kearah pintu gerbang keadilan dan kebenaran”.
 

Syeikhul Azhar Dr. Abdul Halim Mahmud dalam kitab “al-Fatawa” iaitu himpunan daripada fatwa-fatwa yang telah dikeluarkannya ada menyebutkan :

“Menyebarkan kalimah Tauhid (Islam) merupakan kewajipan umum kepada seluruh umat Islam begitulah juga untukmempertahankan negara umat Islam. Maka mengusir dan menghalau musuh daripada tanah umat Islam merupakan kewajipan. Mengusir Israel daripada Masjidil Aqsa dan daripada apa sahaja belenggu dan penjajahan dalam bumi umat Islam merupakan satu kewajipan. Ianya adalah satu perkara yang suci dan mulia bahkan wajib fardhu ‘ain keatas semua umat Islam”.


“Peperangan antara arab dengan Israel merupakan jihad dan dalam masa yang sama adalah mempertahankan hak dan maruah umat Islam yang telah ditindas dan diceroboh. Sesapa yang mati maka dinilai sebagai syahid disisi Allah. Rakyat Palestin ada yang terpaksa keluarmeninggalkan bumi sendiri kerana teruknya mehnah dan tribulasi yang menimpa mereka dalam pelbagai aspek. Maka wajib kepada semua negara-negara Islam yang ada untuk membantu mengembalikan hak mereka. Sekiranya ada mana-mana negara umat Islam yang tidak mengambil bahagian maka ia merupakan satu jenayah terhadap Allah dan Rasul-Nya”.


Berdasarkan beberapa fatwa ulama-ulama besar dan mampu memberikan fatwa demi kepentingan umat Islam maka kita hendaklah berpegang dengan fatwa mereka yang mempunyai autoriti dan jangan ikut dan jangan percaya dengan pendapat "ulama" yang keliru dan jauh daripada fikrah Islam yang sebenarnya. Yakinlah semua sumbangan kalian berupa wang ringgit dan doa tidak akan menjadi sia-sia dan menjadi saham akhirat. Mungkin kalian tak perlu ke Gaza UNTUK MENGANGKAT SENJATA TETAPI SUMBANGN KALIAN ADALAH DI KIRA SEBAGAI SUMBANGAN UNTUK JIHAD DI JALAN ALLAH SWT. Mudah-mudahan dengan usaha kecil kalian mmberikan sumbangan ini dapat meringankan beban penderitaan umat Islam di Palestin. Dan Allah memandang kita sebagai Muslimin yang telah berusaha untuk membantu saudara-saudaranya.. Insya Allah.

Firman Allah SWT dalam Surat Al Hujuraat ayat 10 yang maksudnya :
“ Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara….”

Dari Abdur Rahman bin Zaid bin Khalid al-Juhani r.a., katanya: "Nabi SAW. bersabda maksudnya, "Barangsiapa yang memberikan persiapan - bekal - untuk seseorang yang berperang fi-sabilillah, maka dianggaplah ia sebagai orang yang benar-benar ikut berperang - yakni sama pahalanya dengan orang yang ikut berperang itu. Dan barangsiapa yang meninggalkan kepada keluarga orang yang berperang - fi-sabilillah - berupa suatu kebaikan - apa-apa yang diperlukankan untuk kehidupan keluarganya itu, maka dianggap pulalah ia sebagai orang yang benar-benar ikut berperang."
(Muttafaq 'alaih)


635. Soalan : Bolehkan seseorang imam membaca mushaf al-Quran dengan berpegang mushaf tersebut semasa solat terawih?

Jawapan : 

Ketika kita solat sunat ulama mengharuskan kita membaca al-Quran dengan memegang mushaf atau melhat mushaf yang besar berada di sisi kita. Atau cara lain yang membolehkan kita membaca surah-surah yang kita tak menghafalnya.1. Jika berhajat kepada membaca mushaf al-Quran ketika sembahyang tarawih, contohnya imam yang tidak hafiz dan tidak ada hafiz lain yang mengimami solat, maka dibenarkan bersembahyang dengan membaca dari mushaf. Kerana solat tarawih digalakkan dibaca panjang padanya.

Diriwayatkan bahawa Aisyah r.a. bersembahyang tarawih di belakang hambanya, dan hambanya itu membaca dengan mushaf.
Disebut oleh Bukhari secara muallaq 1/170, dan Ibn Abi Syaibah (2/338).

Ibn Syihab ditanya tentang seseorang yang mengimami jemaah pada bulan Ramadan dengan membaca di mushaf. Beliau berkata, "Mereka dahulu melakukan perbuatan demikian sejak awal Islam. Orang-orang terpilih dari kalangan kami pun membaca dengan (melihat) mushaf". (Muntaha al-Iradat 1/200)

Tetapi bagi makmum, tidak digalakkan membaca mushaf ketika solat kerana tidak ada hajat. Kerana makmum digalakkan mendengar bacaan imam. Jika saudara solat bersendirian bolehlah membaca mushaf yang kecil di baca semasa solat dan tidak membatalkan solat.

2. Imam boleh menggunakan mushaf saiz besar dan diletakkan di atas rehal di hadapannya. Ataupun jika dia memegang mushaf saiz biasa, ketika rukuk boleh diletakkan di atas rehal di sebelahnya.

Wallahu A'lam.


No comments:

Post a Comment